Książki o uważności i mindfullness dla dzieci oraz rodziców

Pewnie zgodzicie się ze mną, jeśli stwierdzę, że nadmiar informacji i stymulacji ze świata zewnętrznego wpływa negatywnie na nas wszystkich – i rodziców, i dzieci. U dorosłych stres, brak czasu, pogoń za nowoczesnością sprawiają, że często nie potrafią się skupić na chwili obecnej, bo myślą o przeszłości albo o tym, ile mają jeszcze rzeczy do zrobienia na jutro, za tydzień, za rok. Pracując z dziećmi widzę natomiast, że coraz częściej tracą swoją naturalną ciekawość i skupienie. One też są ofiarami nowoczesnych technologii, mediów, tego dynamicznego świata.

A co jeśli istniałaby jedna prosta metoda, wpływająca na:

  1. Redukcję stresu – umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach
  2. Wzmocnienie poczucia własnej wartości
  3. Zrozumienie, nazywanie i radzenie sobie z trudnymi emocjami (złością, smutkiem, frustracją, strachem)
  4. Dostrzeżenie własnych potrzeb i możliwości
  5. Obniżenie poziomu lęku, ale i agresji wobec siebie i innych
  6. Pobudzenie kreatywności w wykonywaniu działań i rozwiązywaniu problemów
  7. Pozytywne myślenie i większe odczuwanie empatii

To właśnie książki i zawarte w nich ćwiczenia o uważności i mindfullness to świetny sposób na poradzenie sobie z tym problemem. Co ciekawe, to Holandia jako jeden z pierwszych krajów zauważyła to i prowadziła odpowiednie metody w szkolnictwie. W szkołach przeszkolony nauczyciel codziennie prowadzi z dziećmi ćwiczenia z uważności. Dzięki nim dzieci potrafią skupić się na tym co tu i teraz, regulować emocje i zapanować nad gonitwą myśli. Ta umiejętność przydaje im się w zapanowaniu nad nadmiernym lękiem, stresem i wybuchami uczuć. Gdzie szukać inspiracji oraz ćwiczeń? Poniżej przygotowałam książki o uważności i mindfullness dla dzieci oraz rodziców, które prowadzą Was do świata spokoju, wdzięczności i większej odporności psychicznej na trudy dzisiejszych czasów. Ja wprowadziłam elementy uważności i mindfullness do zajęć bajkoterapeutycznych z dziećmi i widzę cudowne rezultaty, więc Was zachęcam do lektury i ćwiczeń ze swoimi pociechami.

1. „Moja supermoc. Uważność i spokój żabki.” – Eline Snel (dzieci 5-8 lat)

„Moja supermoc. Uważność i spokój żabki.”

To druga część, kultowej książki [Uważność i spokój żabki]. To poradnik dla rodziców, który świetnie można wykorzystać w pracy z dziećmi. Zawiera bardzo dużo ćwiczeń, historii i zabaw mindfulness, przez co bawi, uczy, wychowuje, śmieszy, ale też co ważne przynajmniej w naszym przypadku, wycisza i relaksuje. Dodatkowo uczy emocji, pomaga je nazywać, rozróżniać i radzić sobie z nimi. Dzięki tej praktyce dziecko staje się spokojniejsze, bardziej radosne i ma większą energie do życia. Ta książka o uważności i mindfulness zawiera najważniejszy przekaz, a mianowicie uczy dziecko cieszenia się z chwili obecnej.

2. „Ja, spokój. Księga uważności.” – Susan Verde (dzieci 4 – 7)

„Ja, spokój. Księga uważności.”

Ta książka zawiera bardzo mało słów – dzięki temu każde z nich jest przemyślane i odpowiednio dobrane. W bardzo prosty sposób autorka opisuje, jak chwila medytacji może przywrócić radość i równowagę w życiu. Główny bohater nie potrafi zapanować nad swoimi emocjami i ich sobie wytłumaczyć. Przez co czuje, że przegapia coś dobrego i wartościowego. Dopiero dzięki medytacji chłopiec zaczyna lepiej rozumieć siebie, dostrzega piękno natury i funkcjonuje z życzliwością i empatią. Książka stanowi refleksję nad wpływem uważności.

3. „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym jak działać gdy emocje biorą górę.” – Stążka-Gawrysiak Agnieszka (dla rodziców do pracy z dziećmi)

„Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym jak działać gdy emocje biorą górę.”

Self-Regulation to samoregulacja. Pozwala opanować nadmierny stres i zlikwidować przyczynę złego samopoczucia. W książce znajdziemy 7 bajek ze scenkami z życia codziennego rodziny m.in.: kłótnia rodzeństwa, występ w przedszkolu czy nauka i poznanie znaczenia tolerancji. Po każdej opowieści można porozmawiać z dziećmi o wartościach w życiu. Są to bajki, które nawiązują do różnych obszarów stresu, a na zakończenie każdej jest kilka słów do rodzica odnośnie konkretnego z nich. Autorka zaznacza we wstępie, że trudno być idealnym rodzicem, że jest to niemal niemożliwe, ponieważ życie dorosłych jest z reguły pełne stresu i zmęczenia. Natomiast podkreśla, że najważniejsze są starania i chęci, by iść w dobrym kierunku i starać się być dla swojego dziecka najlepszą wersją siebie.

4. „Mindfulness dla dzieci.” – Afzal Uz (dla rodziców do pracy z dziećmi w wieku 4-11 lat)

Książki o uważności i mindfullness dla dzieci oraz rodziców

Autorka na początku wyjaśnia pojęcie Mindfulness i pokazuje jakie korzyści może przynieść dorosłym oraz dzieciom. Następnie opowiada kilka historii zaczerpniętych z życia oraz przedstawia proste ćwiczenia. Książka o uważności i Mindfulness dla dzieci i rodziców będzie lekturą idealną dla wszystkich osób, które chcą w życiu osiągnąć spokój i równowagę. Porusza zagadnienia dotyczące prostych czynności takich jak: oddychanie, pobudka, jedzenie, chodzenie i podróżowanie. Pokazuje jakie problemy dorośli oraz dzieci mogą mieć w trakcie nauki, komunikowania się, czy zasypiania i podpowiada jak sobie z nimi radzić. Ćwiczenia skupiają się głównie na oddychaniu, ale też zwraca się uwagę na wdzięczność, życzliwość, pozytywne nastawienie, czy nawet przyjemność jedzenia.

5. „Spacer po lesie. Kubusiowe lekcje uważności.” – Joseph Parent, Nancy Parent (dla rodziców)

„Spacer po lesie. Kubusiowe lekcje uważności.” - Joseph Parent, Nancy Parent

Spacer po lesie czyli Kubusiowi lekcje uważności, to było dla mnie ogromne zaskoczenie. Kubuś  powrócił w zupełnie innej formie. Miś pozostał taki sam, ale dopiero teraz zauważyłam wiele mądrych sentencji. Niespodzianką jest to, że to nie jest książka dla dzieci. To pozycja dla osób świadomych swoich problemów i otaczającego ich świata. Ta książka pomaga szeroko otworzyć oczy na nasze życie. Pokazuje, że życzliwość, pewność siebie, miłość do siebie i innych sprawiają, że uczymy się czerpać radość z otaczającego nas świata. Za pomocą prostych ćwiczeń autor (mentor) zachęca do regularnej praktyki, która poprowadzi nas do spokojniejszego, bardziej satysfakcjonującego życia. A jeśli opanujemy tę umiejętność to będzie nam dużo lżej fizycznie i psychiczne.

Książki o uważności i mindfullness dla dzieci oraz rodziców – czy warto?

Pamiętajmy, że tempo, w jakim pędzi współczesny świat, jest naprawdę szalone. Negatywne informacje z mediów docierają do nas z każdej strony. Jako dorośli mamy wyzwanie, żeby odnaleźć się w tym dynamicznym świecie, a co dopiero kilkuletnie dzieci? Ćwiczenia uważności już od wielu lat znajdują zainteresowanie wśród pełnoletnich. Na szczęście powstało wiele książek oraz metod, żeby w przyjemny sposób pokazać je maluszkom. Pomagają one zatrzymać się i spojrzeć na swoje życie z dystansem. A regularna praktyka – u dorosłych oraz u dzieci – poprawi Wasz spokój ducha, umiejętność radzenia sobie z stresem i problemami oraz akceptację siebie. Polecam spróbować. 😊

Zachęcam Was również do przeczytania wpisu TOP 10 najpiękniejszych książek dla dzieci o miłości

A jeśli chcecie bardziej zaangażować się w zabawę i rozwój dziecka, to w innym wpisie udostępniłam Sprawdzone scenariusze bajkoterapeutyczne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dołącz do społeczności Pomabajki!
i otrzymaj dostęp do:

Wskazany e-mail będzie wykorzystywany tylko na potrzeby komunikacyjne społeczności Pomabajki, nie przekażę go nikomu innemu. W każdym momencie możesz poprosić mnie o wykreślenie Twoich danych. Liczę, że jednak takiej potrzeby nie będzie :)

Instagram

Facebook

Bądź w kontakcie
z jeszcze większą ilością fanów Pomabajek!